همزمان با دویست و پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری به ایجاد بخش موزه دفاع مقدس تهران در باغ موزه بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

جلسه شورای شهر با حضور شهردار تهران

همشهری آنلاین- همزمان با دویست و پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری به ایجاد بخش موزه دفاع مقدس تهران در باغ موزه با جزئیات مواد و تبصره ها مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه ناراحتی و دلخوری ما از این بابت است که اقدام خوبی که در شورای پنجم دنبال می شد در سال آخر شورا به صحن آمده است، تصریح کرد: در آن دوره مدتها به تعویق افتاد و در این دوره نیز چند سال مورد بی مهری قرار گرفته است. در برخی موارد افراد عکس شهدا را می زنند و عکس شهدا عمل می کنند.

وی با تأکید بر اینکه لشکرهای عملیاتی مختلف در سطح کشور در استان های خود دارای موزه دفاع مقدس هستند، یادآور شد: تحولات، حوادث و آثار فعالیت های این لشکرها در موزه ها دیده می شود اما موزه تهران به صورت کلی به مسائل کلان انقلاب و دفاع مقدس پرداخته و این در حالیست که در تهران دو لشکر خط شکن ۱۰ سید الشهداء و محمد رسول الله (ص) را داریم.

اقراریان ادامه داد: این دو لشکر محدود به شهر تهران نیستند و حتی فراتر از استان نیز عمل می کردند.

این عضو شورا تاکید کرد: یکی از مهمترین حوادث انقلاب اسلامی قیام مردم ورامین در ۱۵ خردادماه است که باید به این مسئله دقت بسیاری داشته باشیم. بنده درخصوص ضرورت اصل موضوع صحبت کردم و معتقدم به این لشکرها بدهکاریم.

وی همچنین تصریح کرد: مشخص نیست گنجینه های دفاع مقدس را تا چه زمانی می توانیم داشته باشیم؟ این گنجینه ها باید منتقل شوند. نباید از این مسئله ساده عبور کرد.

رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه در زمان آقای قالیباف موزه دفاع مقدس به عنوان یک اثر فاخر راه اندازی شد، اظهار کرد: انتظار می رود این موضوع در دوره ششم مورد بی توجهی قرار نگیرد.

به گزارش شهر در ادامه سردار علی اصغر جعفری معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از افتخارات موزه های جنگ غرب آسیا در تهران واقع شده است، اظهار کرد: در ابتدا این موزه به موضوعات کلان پرداخته بود و بعد از آن مقام معظم رهبری موافق کردند که به عنوان موزه ملی دفاع مقدس راه اندازی شود و در کنار آن موزه مقاومت راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: امروز همه توقع دارند که در موزه دیده شوند. در شورای چهارم راه اندازی موزه تهران مطرح اما در دوره پنجم رسماً این موضوع پیشنهاد شد. امروز رزمندگان تهران می پرسند که ما کجا هستیم؟ در دوره پنجم پیشنهاد شد که موزه تهران خارج از باغ موزه راه اندازی شود که با توجه به شرایط موجود، صلاح نبود که در فضایی دیگر ساخته شود و با تأکیدات مقام معظم رهبری مقرر شد که در فضای فعلی موزه تهران ساخته شود.

جعفری با بیان اینکه طرح این بود که موزه زیرزمینی بین ایستگاه مترو شهید حقانی و همت راه اندازی شود که متوقف شد، گفت: در نهایت مقرر شد ساختمان سید الشهداء تخلیه و به ساختمان موزه تهران تبدیل شود. با این تدبیر هیئت امنای موزه که شهردار تهران هم در آن حضور داشت، طرح را مصوب کرد و کل ساختمان تخلیه شده و طراحی های اولیه صورت گرفت و اقدامات انجام شد تا موزه تهران راه اندازی شود.

وی با اعلام اینکه ما این آمادگی را داریم که در دوره ششم مدیریت شهری بخشی از موزه را راه اندازی کنیم، خاطرنشان کرد: اطلس گردشگری دفاع مقدس آماده شده و اگر شهرداری تهران کمک کند متناسب با هر رویدادی، نمادی ساخته می شود.

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه اعزام ۱۰۰ هزار نفره به جبهه را از تهران داشتیم، گفت: حرکت های عظیمی در آن سالها شکل گرفت که درخواست می شود حمایت های لازم برای اجرای طرح صورت بگیرد.

در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه موزه دفاع مقدس بخشی مستقل زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح است، یادآور شد: تأکید مقام معظم رهبری بر این بوده که موزه تهران در باغ موزه احداث شود و بر اساس آنچه گفته شد ساختمان مورد نظر نیز پیش بینی شده و درخواست ما از شهرداری این است که در بودجه سال آینده مبلغی را برای این موزه در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اقدامات اساسی از طریق ستاد کل و فرمانده معظم کل قوا در حال انجام است و ما نمی توانیم از لحاظ حقوقی الزامی برای بنیاد حفظ آثار در نظر بگیریم و تنها می توانیم نیازمندی ها را در قالب بودجه امسال و یا سال آینده لحاظ کنیم تا پشتیبانی از راه اندازی این موزه صورت بگیرد. متن مصوبه باید اصلاح شود؛ چراکه تصویب آن مدیریت شهری و بنیاد را دچار مشکل می کند.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم با بیان اینکه یک فوریت این طرح در مهر سال ۱۳۹۸ تصویب شد که به دلیل مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه وقت متوقف شد، اظهار کرد: با توجه به تعدد مشکلات شهر و نیازهای مالی شهر، این طرح اجرایی نشد و با توجه به حساسیت موضوع در دوره ششم مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه ارجاع شد.

وی افزود: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و در پنج شهریورماه سال ۱۴۰۱ نامه آن امضا و به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شد. از ابتدای دوره بررسی های این طرح انجام شده و به هر ترتیب امروز در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با تأکید بر اینکه باید تدبیری برای شورای راهبری اراضی عباس آباد نیز اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم شهرداری موظف است فضای اردوگاهی را با استفاده از شرایط موجود در اراضی عباس آباد ایجاد کند، نشان می دهد که طرح های مصوب دارد و مداخلات آن تنها نمی تواند توسط بنیاد حفظ آثار انجام شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه وجود چنین موزه ای ضروری است، تصریح کرد: آشنایی مردم با فداکاری ها و اقداماتی که برای حفظ این کشور صورت گرفته، یک اصل ارزشمند و به خودی خود مقدس است.

وی ادامه داد: ما باید کارهای فاخر و در شأن رزمندگان دفاع مقدس انجام دهیم و نباید اینگونه باشد که یک گوشه از سالنی را به این امر اختصاص دهیم. لذا راه اندازی این موزه نیازمند مطالعات و انجام اقدامات شایسته در عین رعایت سرعت است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید این موزه بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی راه اندازی شود، یادآور شد: ایجاد اردوگاه در یکی از تبصره ها لحاظ شده اما شاید این فضا برای راه اندازی اردوگاه مناسب نباشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این موزه نه تنها در شأن کمیسیون های تخصصی شوراست بلکه باید در شورای عالی معماری و شهرسازی، اراضی عباس آباد و بنیاد حفظ آثار مورد بررسی قرار بگیرد. شهرداری تهران موظف به راه اندازی این موزه شده و این در حالیست که شهرداری به تنهایی نمی تواند در ساخت موزه وارد عمل شود.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه تأخیر در اجرای این طرح به کوتاهی دوره قبل بر می گردد که حاصل «نمی توانیم، نمی شود و نداریم» است، گفت: هرچند دغدغه دفاع مقدس نیز آنچنان که باید وجود نداشت.

وی افزود: نباید ما طرح حمایت مالی ایجاد کنیم و باید جایگاه شورا در سیاست گذاری لحاظ شود و از سویی دیگر نباید شهرداری به عنوان بانک دیده شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ما از شهردار وقت برای راه اندازی موزه جنگ در اراضی عباس آباد زمین خواستیم، گفت: دو هزار و ۵۰۰ مترمربع فضا برای راه اندازی این موزه پیشنهاد شد که بررسی هایی صورت گرفت و مسائلی پیش آمد که از ساخت موزه در آن فضا پشیمان شدیم. یکی از زمین ها نیز در جوار حرم حضرت امام (ره) بود که طرح آن سه سال زمان برد و در نهایت منتفی شد و قرار بر این شد که باغ موزه فعلی به عنوان موزه ملی دفاع مقدس مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 873331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha